Den lutherske kirken i Hamburg feiret gudstjeneste med robot som med-liturg

PROFETI Rundt fire hundre personer var nylig til stede på den første digitale gudstjenesten i Hamburg. Omtrent like mange fulgte gudstjenesten direkte på smarttelefon eller nettbrett. Får karismatikerne vann på mølla nå?

Soknepresten i St. Nikolai-kirken, Martin Vetter, mener at digitalisering gir nye muligheter for deltakelse i gudstjenesten. Han er likevel klar på at uten fellesskapet i en «ekte kirke», mangler trosutøvelsen noe vesentlig.

Bildetekst:
DIGITAL PREST. Tegnspråkroboten «Bless U-2» er en ombygd minibankautomat som nå blir brukt i gudstjenester i St. Nikolai-kirken, den lutherske hovedkirken i Hamburg. Foto: epd-bild/Philipp Reiss.

HUSK >> LIK og FØLG PREACHER.NO på FACEBOOK

– Tonefallet i stemmen, kroppsspråket, samspillet med de andre feirende, smak, følelse – alt dette vil vi ikke kunne formidle riktig over nettet. Med en «digital tilbedelse» eksperimenterer menigheten med sin gudstjenesteform.

Det var ikke bare tilstedeværelsen som var annerledes. Når omtrent halvparten av de åtte hundre feirende deltar interaktivt, må man gjøre noen tilpasninger. I stedet for en tradisjonell preken, tok presten imot meldinger fra kirkebenkene og de som fulgte gudstjenesten hjemmefra og svarte fortløpende.

– Digital teknologi vil få betydning i menighetens hverdag, understreket sokneprest Vetter, – men vi bør ikke gjøre oss for avhengige av den.

Spesielt kontroversiell var bruken av tegnspråkroboten «Bless U-2», som er en ombygd minibankautomat. Den skal nå brukes i gudstjenester i St. Nikolai-kirken, som er den lutherske hovedkirken i Hamburg. Roboten lyste også velsignelsen over menigheten.

En liten gruppe demonstranter hadde møtt fram før gudstjenesten og protesterte mot eksperimentet. Diskusjonen hadde gått høylytt før man gjorde forsøket, og spesielt tradisjonelle kirkegjengere reagerte på det, ifølge kapellan Corinna Senf.

– Jeg tror likevel at mer kirkefremmede vil kunne reagere positivt, ja, kanskje med nysgjerrighet, til og med, sier kapellanen.

Senf var selv en av dem som lot roboten velsigne seg med dens blinkende hender. Maskinen hadde også programmert inn et begrenset språk for å kunne respondere på folks bekymringer.

– Digitalisering vil gi oss nye former for deltakelse, sa sokneprest Martin Vetter.

Den første gudstjenesten ble streamet live på YouTube og Sublan.tv. Kirkegjengere så langt borte som i Paris, Belfast, Granada og på Østersjøfergen «Nils Holgersson», hilste til menigheten under gudstjenesten, men også ekte «hamburgere» som holdt seg hjemme, deltok i gudstjenestefeiringen fra egen sofa.

Vi lyktes ikke med å få noen kommentar fra Den norske kirke i Sandefjord før saken gikk til publisering. Oppslaget er basert på St. Nikolas-menighetens egen nettside, samt en henvendelse til menigheten.

LES på Evangelisch.de >> Hamburg feirer første digitale gudstjeneste med tegnspråkrobot (tysk) (lenke | PDF)

KOMMENTAR

Nå får pinsevenner vann på mølla, tenkte jeg da jeg først leste saken. Er det Antikrist og Dyret i Åpenbaringen som melder sin ankomst?

Jeg oversatte boka ‘Computere og Dyret i Åpenbaringen’ til norsk på åttitallet for et av de mange karismatiske forlagene som ble drevet på idealistisk grunnlag. Det var før Hermon Forlag hadde konsolidert den kristne bokbransjen. Den gangen var vi opptatt av Dyrets merke, Antikrist og datamaskiner som visstnok allerede var bevisste. Nettopp Hermon Forlag slo seg opp på den typen litteratur. Kristenfolket ville ha.

Det var hysteri og tull, alt sammen, men endetida og katastrofetenkningen engasjerte mange kristne.

I dag var det ikke mulig å få noen kommentar til saken. I beste fall møtes denne typen nyheter med et stort gjesp, bortsett fra et fåtall som har bevart engasjementet fra åtti- og nitti-tallet.

Skal vi gjøre noe poeng ut av det? I dag streamer vi gudstjenester, og vi bruker VIPPS eller bankterminal til kollekten. PowerPoint er for mange en selvfølge, og presten preker fra sin medbrakte iPad. Kanskje har vi også blitt så flinke til å regissere møter og gudstjenester at Den hellige ånd ikke lenger får noe spillerom? Det er lenge siden jeg sist hørte et budskap i tunger jeg fikk tyde.

Jeg tror ikke Antikrist eller Dyret er trusselen for kirken, men vår likegyldighet må vi passe oss for. Dersom ingenting engasjerer oss lenger, er spørsmålet hvor lenge vi fortsatt gidder å gå til kirke. For direkte spennende er jo ikke gudstjenesten i de fleste kirker lenger.

LES OGSÅ på Evangelisch.de >> Gudshus i virtuell virkelighet (tysk) (lenke | PDF)

Victor Skimmeland har blant annet studert teologi og jobba i kirke, misjon og bistand. Han blogger på preacher.no. © 2018 og alle rettigheter reservert. Tekstene er skrevet til allmenn nytte og glede, så ikke-kommersiell bruk er greit når du oppgir fullstendig kilde. Annen bruk? Spør først.