NRK fikset kobolt-problemet på 1-2-3. Eller?

MEDIEKRITIKK Hvordan drive fram en sak i nyhetene? Jeg har selv god erfaring som journalist. For snart femten år siden avslørte jeg at muslimer ville kjøpe et hus til moské i Porsgrunn. Jeg melket saken i over ei uke.

Her får du oppskriften fra NRK. De melket fredsprisvinner Denis Mukwege i tre dager på et spørsmål han ikke var forberedt på.

Du får alle lenker direkte og som PDF. Lenkeråte skjer ofte, så om lenken ikke lenger virker, kan du lese saken fra en nedlastbar PDF-fil.

HUSK >> LIK og FØLG PREACHER.NO på FACEBOOK

Måten NRK forteller en historie som denne på, er problematisk. Søndag var Mukwege angivelig kritisk til elbil-industrien. Elbilfolket visste nok ikke helt da NRK tok saken, og de jobbet hardt utover mandagen. Så gjør elbilbransjen tiltak, avslører NRK på tirsdag. Hurra! NRK fikset problemet. I løpet av noen dager.

Sånn er det selvfølgelig ikke, men historiefortelling har blitt minst like viktig for NRK som harde nyheter. 17 minutter om tenåringer som mamma sporer i Dagsrevyen i forrige uke var en slik fortelling. Kyrre Nakkim forsvarte grepet. Problemet var bare at Norges og verdens virkelige problemer fikk tilsvarende mindre tid.

Tidligere TV-programleder Finn H. Andreassen er ifølge VG svært kritisk til NRK’s dramaturgiske grep.

Les her : – Noe av det pinligste jeg har sett på Dagsrevyen (lenke)

Slik skjedde det

SØNDAG 9.12.: Mukwege kritiserer elbil-industrien: – Vi har alle et ansvar for konflikten i Kongo

Les her : «Mukwege kritiserer elbil-industrien» (lenke)

MANDAG 10.12. er elbilbatterier tema i TV-nyheter og debatter. Nå må vi løse problemet, er budskapet.

TIRSDAG 11.12. har Mukwege fått beskjed om oppstyret NRK har laget. NRK skriver: «Fredsprisvinneren vil ikke at elbil-industrien skal boikotte Kongo». Mukwege siteres slik i NRK’s ingress: BMW har varslet at de vil slutte å bruke kobolt fra Kongo i sine elbilbatterier. – Det er ikke boikott vi trenger, sier fredsprisvinneren.

Les her : «Fredsprisvinnar kritisk – elbil-bransjen gjer endringar» (lenke)

ONSDAG 12.12. Så kommer altså NRK’s sluttmelding i går ettermiddag. NRK har løst problemet.

Les her : «Fredsprisvinnar kritisk – elbil-bransjen gjer endringar» (lenke)

Jippi!

Problematisk metodebruk

NRK stilte altså Mukwege ledede spørsmål og fikk de svarene de ønsket. NRK problematiserte. NRK løste problemet. Bortsett fra at både problemer og tiltak for å løse dem er noe det er jobbet med lenge i bransjen.

Nå er det også ifølge Washington Post snakk om 17-40% av koboltutvinningen i Kongo som kommer fra uregulerte gruver. Kongo leverer i dag ca. 50-60% av verdens kobolt. Det innebærer at det er mellom 9 og 24% av verdens koboltutvinning som gjøres fra uregulerte gruver. Det må selvsagt bli bedre, men det fokuseres på løsninger. Verdens store firmaer er følsomme for sitt omdømme. De søker derfor sporbarhet.

Les TU : Vi ser nærmere på «elbilens skitne hemmeligheter» (lenke)

Les The Washington Post : The Cobalt Pipeline

Hva gjør slik historiefortelling med NRK’s troverdighet?

LES MER >> Mediekommentar på Preacher.no

DU KAN GJERNE KOMMENTERE, LIKE OG DELE DENNE SAKEN FRA MIN PRIVATE FACEBOOK-PROFIL. KLIKK HER.

Victor Skimmeland har blant annet studert teologi og jobba i kirke, misjon og bistand. Han blogger på preacher.no. © 2018 og alle rettigheter reservert. Tekstene er skrevet til allmenn nytte og glede, så ikke-kommersiell bruk er greit når du oppgir fullstendig kilde. Annen bruk? Spør først.

En kommentar om “NRK fikset kobolt-problemet på 1-2-3. Eller?”

Det er stengt for kommentarer.