Flyktninger i fremmed land

Andre JULEDAG er en av disse ekstradagene kirkene langt fra Roma måtte holde seg med. Det var langt mellom kirkene, og det var få prester som reiste rundt for å holde messe. I dag handler forkynnerteksten om flyktninger.

Jeg valgte meg den såkalte FORKYNNERTEKSTEN blant dagens fire tekster. Den er vanskelig for de fleste prester, og de velger oftere å bortforklare den, framfor å forklare den.

Bildetekst:
JESU AVREISE OG GJENKOMST. Utsikt mot Oljeberget fra Øst-Jerusalem. Til venstre en såkalt
blimp (overvåkningsballong). Til høyre, Augusta Victoria-sykehuset. Foto: Victor Skimmeland.

Den norske kirke holder seg med et syn på innvandring som blant annet støtter seg på denne teksten. Fordi Jesus var selv flyktning, må vi ta godt vare på flyktningene. Siden FrP angivelig ikke er snille med flyktninger, er de heller ikke gode mennesker. OK, i korteste laget, innrømmer jeg, men slik fremstår den mest fariseiske delen av kirkens kvinner og menn.

Teksten byr på ytterligere minst tre problemer for kirken.

  1. Som flyktninger vender Jesus og foreldrene tilbake til sitt hjemland når forholdene tillater det. Det til tross for at Jesus aldri har opplevd hjemstedet sitt, men ble født i en annen provins og vokste opp i et fremmed land. Dette blir ikke forkynt fra kirkens prekestoler.
     
  2. Kirken forkynner nødvendigheten av å ta vare på flyktninger som kommer til Norge, men selv stengte kirken nylig dørene for den årtusenlange praksis i Norge: Kirkeasyl (lenke).
       Nå er frimenighetene eneste håp for konvertitter, men uten Den norske kirkes støtte, knuser politiet vinduer og drar barn og voksne med seg ut av frikirkene (lenke).
     
  3. Jøder fra hele verden har vendt tilbake til Israel etter nærmere to tusen år i landflyktighet. Den norske kirke vil at alle palestinere – som det eneste folkeslag i verden – skal ha rett til å vende tilbake og fortrenge jødene. Det gjelder også fjerde- og femtegenerasjons palestinere. Jøder, derimot, får ingen rett til å vende tilbake til de arabiske landene som fordrev dem. De var ca. en million, og antallet er i dag ca. tre ganger så mange.
     
    «Når vi markerer 50 år med okkupasjon av Palestina, vil Mellomkirkelig råd [..] 6. Anerkjenne palestinske flyktningers rett til retur.»
     
    — Mellomkirkelig råds vedtak i 2017 (lenke | PDF)

HUSK >> LIK og FØLG PREACHER.no på FACEBOOK

For første gang på bloggen må jeg avsløre litt mer om mitt politiske ståsted. Jeg stemmer på et lite, grønt sentrumsparti med innvandringsliberale holdninger. I sak kunne jeg vært enig med kirken. Når jeg likevel tar til motmæle, er det fordi kirkens ivrigste iblant bruker så sterke ord om medmennesker som mener noe annet enn kirken.

La oss så lese teksten Matteusevangeliet 2:13-23.

FLUKTEN TIL EGYPT
13 Da de var dratt bort, viste Herrens engel seg for Josef i en drøm og sa: «Stå opp, ta med deg barnet og barnets mor og flykt til Egypt, og bli der til jeg sier fra! For Herodes kommer til å lete etter barnet for å drepe det.» 14 Han sto da opp, tok barnet og moren med seg og dro samme natt av sted til Egypt. 15 Der ble han til Herodes var død. Slik skulle det ordet oppfylles som Herren har talt gjennom profeten:

Fra Egypt kalte jeg min sønn.

BARNEMORDET I BETLEHEM
16 Da Herodes forsto at vismennene hadde narret ham, ble han rasende. Han sendte ut folk og drepte alle guttebarn i Betlehem og omegn som var to år eller yngre. Dette svarte til den tiden han hadde fått vite av vismennene. 17 Da ble det ordet oppfylt som er talt gjennom profeten Jeremia:

18 I Rama høres skrik,
gråt og høylytt klage:
Rakel gråter over barna sine
og vil ikke la seg trøste.
For de er ikke mer.

FRA EGYPT TIL NASARET
19 Etter at Herodes var død, viste Herrens engel seg i en drøm for Josef i Egypt 20 og sa: «Stå opp, ta med deg barnet og barnets mor og dra til Israels land! For de som ville ta livet av barnet, er døde.» 21 Han sto da opp, tok med seg barnet og barnets mor og kom til Israels land. 22 Men da han fikk høre at Arkelaos var blitt konge i Judea etter sin far Herodes, våget han ikke å slå seg ned der. Han ble varslet i en drøm og dro til Galilea. 33 Da han kom dit, bosatte han seg i en by som heter Nasaret. Slik skulle det ordet oppfylles som er talt gjennom profetene, at han skulle kalles en nasareer.

LES TIDLIGERE >> Utvalgte tekster fra søndagene i Den norske kirke

Copyright © 2018 Bibelselskapet og Victor Skimmeland er preacher.no. Alle kirkeårets tekster leser du her.