Konservativ eller liberal?

MANDAKT Konservativ eller liberal? I kirken betyr det noe annet enn i politikken, men det forhindrer ikke at kristenfolk angriper hverandre. Mange får plutselig overtydelige meninger. Hvor står du?

(Dagens MANDAKT er anbefalt av Erik Jensen, pastor i Menigheten Livets Vann. Om du lurer, så er MANDAKT andakt på mandag. Ja, den fant jeg på selv.)

Hør MANDAKTen: Konservativ eller liberal (5:19)

Jesus stilte aldri spørsmål om folk var konservative eller liberale. Likevel kjente ham godt til dem, de konservative og de liberale. De hadde riktignok andre navn på den tida. De var kjent som prestepartiene saddukeere — de liberale — og fariseere — de konservative.

SADDUKEERNE trodde ikke engang på oppstandelsen, sier Bibelen og nesten latterliggjør dem. (Matt 22:23) De burde jo ha fått med seg at Jesus vekket Lasarus (Joh 11:1-44) og flere andre opp fra de døde.

Kanskje nettopp derfor gjør Matteus et poeng ut av det når han noen år etter skiver sitt
evangelium.

FARISEERNE var de konservative som holdt alle Guds bud, og menneskers bud med. Alt de klarte å finne på, og alle påbud de la på mennesker som hadde mer enn nok med livet. Fariseerne fikk ofte kjeft av Jesus for sine mange krav til menneskene og sitt hykleri.

Hele sju ganger roper Jesus «Ve dere, hyklere» til fariseerne – i bare én tale. Det ble flere av dem. (Matt 22:23-36)

Og midt mellom ytterlighetene stod Jesus. «Guds rike er kommet nær,» sa han. (Luk 10:11)

TOLLEREN SAKKEUS, den kortvokste skurken, ble sett ned på av menneskene rundt seg. Han hadde gjort seg rik på å samarbeide med okkupasjonsmakten, romerne, og ta overpris hver gang handelsmenn skulle fortolle importvarene sine. For mange jøder var romerne som nazister å regne.

Du og jeg, da? Tenk om noen i dag skulle krevd inn toll på tingene du kjøper på eBay eller zalando, og i tillegg krever de ekstra gebyr for å kreve inn tollen? Det skulle tatt seg ut. Du hadde blitt sur du også. Kanskje rasende, til og med.

Jesus dømte ikke Sakkeus. Jesus tilgav ham. (Luk 19:1-10)

DEN SAMARITANSKE KVINNEN satt ved brønnen da Jesus kom forbi. Hun var verken norsk nok… unnskyld, jødisk nok, og hun hadde hatt alt for mange menn i sitt liv. Seksualmoralen hennes var mer enn tvilsom. Dessuten vendte hun seg til feil by når hun ba.

Jesus dømte henne likevel ikke. Han tilgav henne. Selv om både rase, seksualmoral og religion var feil. (Joh 4:1-26)

DEN BLINDE TIGGEREN var tydeligvis rammet av karma. Prestene, folket, ja, til og med disiplene lurte på hvorfor tiggeren var blind. «Hvem er det som har syndet, han selv eller hans foreldre, siden han ble født blind?»

Jesus dømte ikke tiggeren. I stedet laget Han en salve, smurte på øynene hans, og snart kunne mannen se. (Joh 9:1-41)

I DAG har vi konservative kristne som fordømmer mennesker som ikke strekker til, som stiller betingelser for hva de kan gjøre og si, til hvordan de skal leve — før de i hele tatt kan få et bein på innsida i Guds rike.

I dag har vi liberale som bortforklarer mirakler kjappere enn en humanetiker hadde klart, som angriper de som tror for mye, deler for mye og ber for mye, som anklager de som ikke er tolerante nok. Selv forbønn kan være overgrep.

HVA GJORDE JESUS i møte med mennesker? Fordømte Han dem for at de ikke nådde opp til gullstandarden?

Ikke én gang har jeg sett at Jesus forhandler bort teologien. Han møtte både skriftlærde (Joh 8:3-11) og Satan selv (Matt 4:1-11) med Bibelens egne ord når de prøvde å sette feller for ham.

Men heller aldri har jeg sett at Jesus lot teologien komme i veien for å hjelpe mennesker som trengte hjelp. Aldri har jeg sett at Jesus slår hånden av den som kommer til Ham.

Kanskje har vi noe å lære av Jesus. Det går an å ha klare meninger. Det går også an å hjelpe — å elske den som mener noe annet, tror noe annet, lever annerledes.

«Om dere elsker dem som elsker dere, hva er det å takke dere for? [..] Og om dere gjør vel imot dem som gjør vel imot dere, hva er det å takke dere for? [..] Og om dere låner ut til dem som dere håper å få igjen av, hva er det å takke dere for? Men elsk deres fiender! Gjør vel og lån bort uten å vente noe igjen!» (Luk 6:31-36)

KLIKK HER FOR MER >> www.PREACHER.no er mer enn prekener. Lik og følg sida mi på Facebook — Victor Skimmeland er Preacher.no — så får du jevnlige oppdateringer.

Denne MANDAKTen skrev jeg fordi jeg fikk flere reaksjoner i uka som gikk på podkastene jeg deltok i. Jeg var for liberal. Jeg var ikke klar nok. Jeg ble bedt om å forklare meg. Om noen dager skal jeg oppsummere noen av reaksjonene – anonymt, selvfølgelig – men det viktigste i dag er å be dere alle huske på Jesu lov: Vær snille med hverandre. Også de dere er uenige med.

Utgangspunktet for MANDAKTen var en tekst jeg skrev for tre år siden hvor jeg presenterte fariseeren Steinar Steinhard. Det er den teksten jeg har delt med flest kritikere som syntes jeg enten var for liberal eller for konservativ. Du finner den her:

LES og LYTT >> Flere MANDAKTer her på www.PREACHER.no
«Konservativ teologi, liberal diakoni

Hør MANDAKTen: Konservativ eller liberal (5:19)

Kilder:
Bildetekst: INGEN FINGER. Jesus brukte aldri pekefingeren på mennesker som trengte hjelp. Heller ikke langfingeren. Foto: Wikimedia Commons.
Music: «Pure by Design», Copyright © 2019 www.purple-planet.com. Used with permission.
Intro i MANDAKTen: Erik Jensen.

Vi betaler ikke Facebook for å fremme våre innlegg, så Facebook begrenser hvor mange som kan se dem. Om du vil hjelpe oss å nå ut til flest mulig, kan du like, kommentere og, aller helst, dele. Tusen takk.

Victor Skimmeland tok teologi og jobba i kirke, misjon og bistand. Han blogger på preacher.no. MANDAKTen er andakt på mandag. Denne vignetten bruker bloggen på (m)andaktene. Lån gjerne ideen, men husk hvor du fant den. Alle rettigheter reservert. Copyright 2020 © Victor Skimmeland er Preacher.no. Tekstene er ment til allmenn nytte og glede. Ikke-kommersiell bruk er OK om du oppgir fullstendig kilde. Annen bruk? Spør meg.