Full tekst—Påskevandring 4—Tirsdag

PÅSKE/MANDAKT SPESIAL Fra mandag til onsdag i påskeuka skjer det mye rundt Jesus. Han skaper liv hvor enn han beveger seg. Skal vi følge med på alt Jesus gjør fra time til time, så får vi mye å henge med på. La oss nøye oss med et utvalg, i dag fra Matteus og Lukas.

<<< Tilbake til saken (Klikk her)
<<< Tilbake til samleside (Klikk her)

>Årets påskevandring gjør du på Victor Skimmeland er Preacher.no. Du finner podcast og blogg her:

    På www.PREACHER.no;
    på Facebook.com/Preacher.no; og
    på Skimmeland.Podbean.com.

Følg meg i ti dager gjennom påska i denne MANDAKTen spesial: Påskevandring.

Jeg må også få lov til å nevne det, mens jeg er her: Det er bursdag til min datter Andrea idag. Hun har blitt nitten og sitter hjemme i stedet for å være på skolen. Du vet hvorfor. La henne få lov til å anbefale dagens MANDAKT Spesial.

Vil du bare høre dagens sending, klikker du deg inn i podcasten i saken (forrige side) Det følgende er teksten til påskevandringen i dag. Ønsker du å kommentere dagens vandring, finner du en lenke i bunnen av denne saken. Lenka tar deg til riktig post på Facebook. Husk: Hvis du liker, kommenterer og deler på Facebook, vil flere også få saken opp i sin feed. Og, du – glem ikke å like og følger Victor Skimmeland er Preacher.no på Facebook.

>> LIKER DU HVA DU LESER OG HØRER? DA ER DET HYGGELIG OM DU KLIKKER HER – FOR Å LIKE og FØLGE OSS PÅ FACEBOOK OGSÅ.

FIRE EVANGELIER FORTELLER OM JESUS. Ett av evangeliene er spesielt. Det er Johannes. Det er for det første skrevet en stund etter de andre evangeliene, men fremdeles av et øyenvitne, nemlig Johannes, som var den yngste av disiplene. Han var bare tenåring. Flere mener at Johannes er mer opptatt av spørsmålet hvorfor, mens de andre evangeliene forteller hva.

De tre andre evangeliene har mye sammenfallende stoff. Vi regner med at Markus er det eldste av evangeliene, og Matteus og Lukas har kommet til noe seinere.

Lukas skiller seg litt fra de andre. Forfatteren er nemlig åpen om sin metode. Han har lest alt som finnes av kilder, og han har snakket med de som kjente Jesus. Deretter har han systematisert stoffet. Ikke bare er Lukas lege, har er også journalist. Sånn jobber nemlig gode journalister.

Vi har så langt hentet stoff fra Lukas. Han er alene om å fortelle om Jesu’ besøk hos tolleren Sakkeus i Jeriko. Så besøkte vi Matteus. La oss i dag ta en tur innom Matteus igjen, før vi går tilbake til Lukas. Matteus og Lukas har mye felles stoff, så du kan lett tråkle fram og tilbake mellom disse bøkene.

JESUS FORTALTE ENDA EN LIKNELSE.

– Hør en lignelse til, alle sammen! ropte Jesus, så alle skulle høre ham.

En jordeier plantet vinstokker på et stort jorde og satte opp gjerde rundt åkeren. Så hugget han ut et stort steinkar til å tråkke vindruene i og bygget et vakttårn, så ingen skulle slippe inn og gå på slang.

Så snart jordeieren var ferdig og vindruene hadde begynt å vokse, leide han ut jorda til noen forpaktere som også var vinbønder. Så reiste han på tur til utlandet.

Da det nærmet seg høst og druene skulle plukkes, sendte jordeieren noen av sine ansatte til vinbøndene som forpaktet jorda for å få sin avtalte andel av avlingen. Men i stedet for å betale med druer eller vin, banket de jordeierens ansatte så kraftig at en av dem ble sterkt kvestet, den neste døde i slåsskampen, mens den tredje dro de med seg bak steinpressa og slo i hjel med en kampestein.

Jordeieren likte selvfølgelig ikke dette, men før han leide inn soldater, sendte han flere av sine ansatte for å få betaling for jorda han hadde leid ut. Igjen skjedde det samme. Noen av de ansatte ble drept denne gangen også.

Til slutt sendte jordeieren sønnen sin, han som en dag skulle arve hele firmaet, for jordeieren tenkte at de i hvert fall ville respektere sjefens sønn.

Da vinbøndene fikk se sønnen, rottet de seg sammen og bestemte seg for å gjøre kort prosess.

– Der har vi arvingen, gitt, hvisket de til hverandre.

– Hvis vi tar av livet av ham nå, har storbonden ingen igjen til å arve seg. Da blir nok jorda vår etter hvert. Hvem andre skulle arvet den når bonden dør?

Forpakterne tok med seg sønnen til sjefen, dro ham bak gjerdet og banket ham til han døde.

– Nå spør jeg dere, sa Jesus.

– Hva synes dere eieren av vingården skal gjøre med alle bøndene som leide og drepte ansatte og til og med sønnen hans?

Denne gangen var det flere som var ivrige og ville svare, men en av dem ropte høyere enn de andre.

– La dem få som fortjent! De har vært onde og drept alle som kom til dem. Drep alle forpakterne og lei ut jorda på nytt til noen som betaler for seg med druer eller vin når høsten kommer.

Da sang Jesus et refreng fra en kjent salme for alle som hørte på:

– Har dere aldri lest i skriftene, begynte han, før han sang:

     Steinen som bygningsfolka vraka,
     har blitt hjørnestein, har blitt hjørnestein.

     Dette er Herrens eget verk,
     underfullt er det å se på.

Så forklarte Jesus, så ingen skulle være i tvil hva han mente:

– Guds rike skal bli tatt fra dere, og jeg vil gi det til folk som bærer frukt som sømmer seg for dette riket. Og en ting til: Alle som ramler og faller over denne snublesteinen, skal bli knust. Og de som snublesteinen også faller oppa, skal også bli knust. Der har de igjen for å steine mine ansatte og min sønn.

Overprestene og fariseerne hadde hørt alt sammen, og de skjønte at det var dem Jesus snakket om, ikke om folket. Hadde det bare ikke vært for at Jesus var så populær, ville de beordret tempelvaktene til å arrestere ham med en gang. Men folket trodde han var en profet, og det ville ta seg dårlig ut for prestene å arrestere en profet.

Fritt etter liknelsen om «vinbøndene og arvingen» (Matt 21:33-46)

– HVEM ER JEG? ropte Jesus retorisk. Nok en gang var det fariseere og saddukeere, skriftlærde og prester som stod bakerst i flokken han snakket til.

– Hvordan kan dere si at Messias er Davids sønn? David selv sier jo noe annet i Salmenes bok.

Så begynte Jesus igjen å synge.

     Herren sa til min herre:
     Sett deg ved min høyre hånd

     til jeg får lagt dine fiender
     som skammel for dine føtter.

– David kaller ham altså herre. Hvordan kan han samtidig være Davids sønn og Davids herre?

Mens alt folket hørte på, snudde Jesus seg til disiplene.

– Pass dere for de skriftlærde! De liker å gå rundt i lange kapper og at folk hilser på dem på torget. De elsker å sitte på utstilling i synagogene, og de vil ha de beste plassene i selskaper. De spiser fattige enker ut av huset, og så ramser de opp lange bønner bare for syns skyld. Men, hør, de skal få en enda strengere straff.

Fritt etter «Hvem Messias er» (Luk 20:41-47)

JESUS LA MERKE TIL EI FATTIG ENKE som haltet opp til tempelkisten. Det var ikke noen vanlig kiste, det var en stor, åpen kasse hvor alle kunne se hvor mye hver og en betalte i tempelskatt.

Jesus fulgte godt med. De rike tok seg ekstra god tid så alle kunne se hvor mye gull de la oppi tempelkisten.

Så kom den fattige enka opp, og hun fikk plass blant alle de andre. To småmynter var alt hun hadde, men hun la begge pengene oppi kisten.

Da klarte ikke Jesus å holde seg.

– Se på henne. Dét sier jeg dere, at denne fattige enka har gitt mue mer enn noen av de andre her i dag. Alle de andre gav bittelitt av sitt overskudd, men hun gav av sin fattigdom. Det var alt hun hadde å leve av, og så gav hun det til templet.

Jesus var ikke nådig. Snart begynte han å snakke om at templets dager var talte.

– Dere skryter av hvor vakkert templet er utsmykket, ja. Det skal dere også vite, at det kommer snart dager da alt dere ser her, skal rives ned, stein for stein. Ikke noe blir tilbake.

Jesus fikk rett. Bokstavelig talt.

Etter at Matteus, Markus og Lukas-evangeliene var skrevet ferdig, stormet romerne Jerusalem. I år 70 etter Jesus satte de byen og templet i brann. Alt gullet som smykket tempelveggene smeltet selvfølgelig, og da begynte romerne å brekke løs alle steinene det var bygget av. Til sist lå ingen steiner lenger på plass, mens romerne klarte likevel å fiske ut det siste gullet.

Fritt etter «Den fattige enkens gave» (Luk 21:1-5)

Igjen nærmet det seg kveld. I morgen, på onsdagen skulle Jesus tilbake til tempelplassen. Det ble den siste dagen han underviste folket der. Hans siste tale handlet om endetiden, altså om slutten på verden.

Får du vite noe om corona-viruset av Jesus, tror du? Har han noe å si om når verden skal ta slutt — slik vi kjenner den? Får vi vite mer om når Jesus kommer tilbake til jorda?

Sola kastet nok en gang lange skygger, og igjen dro Jesus og disiplene tilbake til Betania og huset til Lasarus og søstrene.

Sett inn beskrivende tekst. Foto: VG NTB Scanpix.
SERIØST? Du er redd for corona-viruset, men aner ikke hva Gudsfrykt er?

>> LIKER DU HVA DU LESER OG HØRER? DA ER DET HYGGELIG OM DU KLIKKER HER – FOR Å LIKE og FØLGE OSS PÅ FACEBOOK OGSÅ.

Victor Skimmeland tok teologi og jobba i kirke, misjon og bistand. Han blogger på preacher.no. MANDAKTen er andakt på mandag. Denne vignetten bruker bloggen på (m)andaktene. Lån gjerne ideen, men husk hvor du fant den. Alle rettigheter reservert. Copyright 2020 © Victor Skimmeland er Preacher.no. Tekstene er ment til allmenn nytte og glede. Ikke-kommersiell bruk er OK om du oppgir fullstendig kilde. Annen bruk? Spør meg.

LIK og KOMMENTÉR >> Denne MANDAKTen Spesial kan du like, dele og diskutere videre på Facebook. Klikk her.