På tide å bli et nytt menneske?

MANDAKT Hemmeligheten bak forandring er fokus. Fokuser med alt du har. Ikke på å bekjempe fortida, men på å bygge noe nytt.

I DAG: IKKE FOR KRISTNE!

Gå ikke glipp av viktige nyheter. FØLG og LIK oss på Facebook. DEL med dine venner. Og meld deg på vårt gratis, reklamefrie NYHETSBREV.

 
Er du kristen og faktisk tror på Jesus, så er ikke denne teksten til deg. Men føl deg fri til å dele den med en venn, eller med mange. Facebook er som lufta – fri for alle.

The secret to change is focus. Focus all your energy. Not on combating the old but on building something new.

Dette sa en klok mann jeg kjenner i England. Han er sikkert ikke førstemann som har tenkt og sagt akkurat disse tankene, men jeg låner dem av ham.

«Hemmeligheten bak forandring er fokus. Fokuser med alt du har. Ikke på å bekjempe fortida, men på å bygge noe nytt.»

Skal du forandre noe, er det lettere med hjelp. Jo større forandring, desto viktigere er hjelpen.

Vil du gjøre noe grunnleggende annerledes med livet ditt, er det bare én hjelp som virker. Jesus.

Jeg snakker ikke om å velge å bli en kristen. Det nytter ikke.

Jeg snakker heller ikke om å bli religiøs. Det er bortkastet tid.

Jeg snakker om å bli ny i tanke og handling. Et nytt sinn. Et nytt vesen. Ny fra innsiden og ut.

Hva skaper forandring i deg?

Ta imot Jesus i ditt eget liv. Som venn. Som frelser. Ikke bry deg om hva andre mener.

Ikke bry deg om å buse ut til alle med at Jesus er din venn. Ikke med en gang i hvert fall. Ikke før du er klar.

Det er nok av predikanter og religiøse som vil ha deg til å rope ut at du er frelst. Her og nå. Så kan de telle én sjel. Enda en. Ikke et menneske. En sjel.

Det blir som fortellingen om geita. Geita telte alle. Den var opptatt av tall, ikke av de forskjellige individene rundt seg.

Jammen. Bibelen sier at jo du skal bekjenne, vil predikantene påstå. Ja, den sier det:

«For hvis du med din munn bekjenner at Jesus er Herre, og i ditt hjerte tror at Gud har oppreist ham fra de døde, da skal du bli frelst.» (Rom 10:9)

Jesus sier også at du skal velge tid og sted. Ikke alle trenger å høre at du buser ut med det før tiden og stedet er det rette.

«Gi ikke hundene det hellige, og kast ikke perler til svin. De vil bare trampe dem ned, vende seg mot dere og rive dere i stykker.» (Matt 7:6)

Når du er klar til å fortelle andre at du tror, vet du det selv.

Og så videre, da?

Når du har bestemt deg for å tro på Jesus, er det noen flere ting som er lure.

Alt som skal vokse, trenger næring. Din tro trenger næring, enten den er liten eller stor.

Joda, det finnes nok noen som kaller seg kristne som verken leser om Jesus eller snakker med Jesus eller treffer andre som tror på Jesus. De kan være proppfulle av meninger, men det er ikke så ofte det er noe særlig mening i det de sier og gjør.

Her er noen råd de første som trodde på Jesus gav til oss som kom etter. Det står i Apostlenes gjerninger 2:42:

«De holdt seg trofast til apostlenes lære og fellesskapet, til brødsbrytelsen og bønnene.»

Kort fortalt:

  1. Les om Jesus (les Bibelen, dvs. apostlenes lære).
     
  2. Treff andre som tror på Jesus (fellesskapet).
     
  3. Snakk om Jesus og husk på ham i minnemåltidet (brødsbrytelsen, eller nattverden).
     
  4. Snakk med Jesus (be en bønn, ofte).
     

Til sist, en kort bønn

Hvordan be? Til Jesus?

I evangeliet etter Markus (9:22-24)treffer vi en pappa som tror lite, men likevel nok. Hør her:

En mann kom til Jesus og ba om hjelp for sønnen.

–Mange ganger har ånden kastet ham både i ild og i vann for å ta livet av ham. Men om det er mulig for deg å gjøre noe, så ha medfølelse med oss og hjelp oss!

–Om det er mulig for meg? svarte Jesus. –Alt er mulig for den som tror.

Straks ropte guttens far:

–Jeg tror, hjelp meg i min vantro!

Denne bønnen kan du også be. Enkelt, ikke sant?

På tide å bli et nytt menneske.

FOKUS. Jeg fokuserte på tekst i dag og hentet et illustrasjonsbilde fra Google. Det blei engelsk, for det var det jeg fant, ikke norsk.


Følg oss på Facebook? Klikk her, og trykk deretter LIK og FØLG på sida du får opp!

Victor Skimmeland har blant annet studert teologi og jobba i kirke, misjon og bistand. Han blogger på preacher.no. MANDAKTen er andakt på mandag. Denne vignetten bruker bloggen på (m)andaktene. Lån gjerne ideen, men husk hvor du fant den. Alle rettigheter reservert © 2018 Victor Skimmeland. Tekstene er skrevet til allmenn nytte og glede, så ikke-kommersiell bruk er greit når du oppgir fullstendig kilde. Annen bruk? Spør først.