Konservativ teologi, liberal diakoni?

ANDAKT Fire fremmedord som kan hisse på seg opptil flere teologistuderte med über-tydelige meninger. Nok til fremmedgjøring av de fleste andre. Jeg tar sjansen likevel.

«Konservativ teologi, liberal diakoni». Fire fremmedord som beskriver Jesus ganske godt. OK, det er fremmedord. Hvis du er utålmodig med meg, kan du hoppe rett til slutten for en forklaring. Skjønner du ordene, i hvert fall sånn noenlunde, kan du bare fortsette.

For sånn var Jesus: Konservativ i teologien, liberal i diakonien. Streng teologi, eller, sterke idealer. Når tingene gikk galt, var likevel Jesus alltid grei. Da viste han en liberal diakoni.

Jesus sa aldri ja til å steine noen. Fariseeren Steinar (uttal gjerne «steinhard») fikk aldri ta livet av noen.

Sjuke og spedalske fikk aldri beskjed om at de var sjuke fordi de hadde fortjent det. Ingen fikk høre at de var syndige, fattige og sjuke fordi de trodde for lite.

Jesus var bare streng med de strenge. Eller som jungelordet sier om Fantomet: Han var hard mot de harde. De som fikk høre at de trodde for lite, hadde nok andre problemer, men det er en annen historie. Vi tar ikke den nå.

Jesus fiksa problemene. Og hvorfor ikke?

Det samme lurte en prest på. Han het Nikodemus. Nikodemus var også en fariseer, men av en litt annen type enn Steinar Steinhard. Jesus måtte forklare hvilken oppgave han hadde. Og hvilken han ikke hadde. “Gud sendte ikke sin Sønn til verden for å dømme verden, men for at verden skulle bli frelst ved ham,” sa Jesus om seg selv i tredje person.

Slutten

Sånn var Jesus. Han hadde en konservativ teologi. Altså, han var tydelig på hva Gud krevde av oss mennesker. Så oppsummerte han: Jeg har gjort alt dette. Du trenger ikke, for jeg har allerede fiksa det.

(Konservativ, dvs. «sånn har vi alltid gjort det.» Teologi, læren om Gud».)

Jesus hadde en liberal diakoni. Mennesker som trengte hjelp, fikk hjelp. Ikke en pekefinger. Heller ingen langfinger.

(Liberal, skal vi si «tolerant» i denne sammenhengen? Diakoni, av «å hjelpe».

Jesus hadde noen setninger vi liker å høre om igjen og om igjen. Og noen vi ikke liker så godt. Den siste først: «Synd ikke mer.» Og den vi liker bedre: «Heller ikke jeg fordømmer deg.»

For Jesus handla det bare om én ting: Ta imot. Jeg har allerede gjort alt. For deg er det gratis. Men, du må ta imot.

Bildetekst:
INGEN FINGER. Jesus brukte aldri pekefingeren mot mennesker som trengte hjelp. Heller ikke langfingeren. Foto: Wikimedia Commons.


Copyright © 2017 Victor Skimmeland. Alt materiale på preacher.no som ikke er merket med annet, er fullt ut opphavsrettsbeskyttet. Kommersiell bruk av stoff fra disse sidene krever særskilt tillatelse. Ikke-kommersiell bruk tillates herved så lenge fullstendig kildehenvisning oppgis.