Sett inn beskrivende tekst. Foto: VG NTB Scanpix.

Full tekst—Påskevandring 2—Palmesøndag

PÅSKE Palmesøndag – eller pælmesøndag som vi sa det i Grennlænn da vi var ungær – har ingenting med at barna pælma greiner på Jesus å gjøre. Det har alt med palmer å gjøre. Bli med Jesus gjennom palmesøndag.

<<< Tilbake til saken (Klikk her)
<<< Tilbake til samleside (Klikk her)

Årets påskevandring gjør du på Victor Skimmeland er Preacher.no.

I år inviterer jeg til en smittefri, smertefri og sorgenfri vandring gjennom Jesu’ siste dager i livet — og videre til Han våkna opp igjen etter døden. Følg meg i ti dager gjennom påska i denne MANDAKTen spesial: Påskevandring.

Er du klar? Da setter vi i gang.

Vil du bare høre dagens sending, klikker du deg inn i podcasten i saken (forrige side) Det følgende er teksten til påskevandringen i dag. Ønsker du å kommentere dagens vandring, finner du en lenke i bunnen av denne saken. Lenka tar deg til riktig post på Facebook. Husk: Hvis du liker, kommenterer og deler på Facebook, vil flere også få saken opp i sin feed. Og, du – glem ikke å like og følger Victor Skimmeland er Preacher.no på Facebook.

>> LIKER DU HVA DU LESER OG HØRER? DA ER DET HYGGELIG OM DU KLIKKER HER – FOR Å LIKE og FØLGE OSS PÅ FACEBOOK OGSÅ.

Α Ω

VELKOMMEN TIL PALMESØNDAG. I kjerka starter påskeuka med palmesøndag, altså i dag. Palmesøndag er søndagen før påskedag, eller oppstandelsesdagen. Palmesøndag innleder det som kjerka gjerne kaller «den stille uken» – men det er alt annet enn stille i den uka vi nå skal gå til.

Palmesøndag er søndag og ukeslutt for oss nordmenn i år 2020. Palmesøndag var første dag i uka for Jesus og for alle andre jøder, både for snart to tusen år siden og i dag. Sabbaten var over i det sola gikk ned i går kveld, men det er først nå, etter soloppgang, at ei ny arbeidsuke starter. De få dagene fram til påske blir hektiske. Ikke bare skal alt ordnes for ei lang uke med påskefeiring – ei kort uke betyr også mer mas.

Skal vi være veldig pirkete, så er altså den romerske søndagen som en jødisk mandag å regne. Palmesøndag er altså den siste mandagen Jesus skal oppleve. I hvert fall i live.

Du kan lese mer om palmesøndag i alle evangeliene. Teksten finner du i Matteusevangeliet 21:1-11, Markusevangeliet 11:1-10, Lukasevangeliet 19:28-40 og Johannesevangeliet 12:12-19. Palmesøndag og resten av påska er så viktig at du finner en detaljert skildring i alle de fire evangeliene.

ALLE EVANGELIENE FORTELLER PÅ NESTEN IDENTISK MÅTE hvordan Jesus rir inn i Jerusalem på et esel mens befolkningen jubler og roper Hosianna. Akkurat eselet er viktig. Det var nemlig ikke uten grunn at Jesus valgte et esel. Folket kjente historien fra gammel tid. Når kongen red inn i Jerusalem, var ridetøyet viktig. Kom kongen til hest, var han i krigersk ærend. Kom han på et esel, var det i fred.

Det var altså en konge som kom ridende, og han kom i fred.

Ordet Hosianna er også viktig. Det betyr ’frels oss’. Kongen som kommer med fred er en Frelser!

Videre bryter folket av greiner fra en helt spesiell palme som vokser langs veien og vifter med dem. Det er derfor vi kaller dagen i dag for palmesøndag. Palmetreet har bladet med en form som likner en utstrakt hånd. Denne utstrakte hånden er også symbolet for fred.

Konge kommer i fred. Kongen er en frelser. En konge er også en fyrste, en fredsfyrste.

Symbolikken er sterk. Det er mange profetier fra Det gamle testamentet som går i oppfyllelse denne søndagen. Og både Jesu disipler og jødene langs veien vet det.

LES og LYTT >> Flere MANDAKTer her på www.PREACHER.no

JESUS KUNNE GÅTT DEN KORTE VEIEN inn til bymuren i Jerusalem. Likevel ba Han to av disiplene om å gå ut og skaffe et esel han kunne ri på. Her skal du få høre hele fortellingen, nokså direkte etter tekstene i Det nye testamentet.

– Gå inn i landsbyen som ligger foran dere, sa Jesus til de to disiplene han hadde valgt ut til dagens ærend.

– Når dere kommer inn i den, skal dere finne en eselfole som står bundet, og som det aldri har sittet noe menneske på. Løs den og lei den hit! Og om noen spør dere: ‘Hvorfor løser dere den?’ skal dere svare: ‘Herren har bruk for den.’

Disiplene gikk av sted mens Jesus og de andre ti ventet mellom Betania og Betfage. De fant eselfolen akkurat sånn som Jesus hadde sagt.

Da disiplene bant opp tauet til folen, spurte bonden som eide den:

– Hvorfor løser dere folen?

– Herren har bruk for den, svarte de to.

Bonden protesterte ikke, han visste jo godt hvem Jesus og disiplene var. En mann som var kjent for så mange mirakler, og som hadde vekket Lasarus i nabolandsbyen opp fra de døde — han var en mann å stole på.

Disiplene leide folen tilbake Jesus, la kappene sine oppå den og hjalp Jesus oppå. Der Jesus red fram, la folk kappene sine ut på veien foran ham.

I det Jesus ridde over åskammen på Oljeberget og kunne se ned mot Jerusalem og bymuren, begynte disiplene hans og resten av følget å synge.

Velsignet er han, kongen,
som kommer i Herrens navn!
Fred i himmelen
og ære i det høyeste!

Mange flere i folkemengden bredte kappene sine ut over veien, andre skar greiner av trærne og strødde på veien. Og folkemengden som gikk foran, og de som fulgte etter, ropte nå i kor:

Hosianna, Davids sønn!
Velsignet er han som kommer i Herrens navn!
Hosianna i det høyeste!

Nærmere byporten i Jerusalem var det tettere med folk. Da han dro inn i byen, ble det uro overalt, og folk spurte:

– Hvem er dette?

Følget til Jesus svarte:

– Det er profeten Jesus fra Nasaret i Galilea.

Så gikk Jesus inn på tempelplassen og jaget ut alle dem som solgte og kjøpte der. Han veltet pengevekslernes bord og duehandlernes benker og skjelte dem ut:

– Det står skrevet: Mitt hus skal kalles et bønnens hus. Men dere gjør det til en røverhule.

På tempelplassen kom noen blinde og lamme til ham, og han helbredet dem. Men da overprestene og de skriftlærde så undrene han gjorde og hørte barna som ropte i helligdommen: «Hosianna, Davids sønn!» ble de rasende og spurte Jesus:

– Hører du hva de sier?

– Ja, svarte Jesus.

– Har dere aldri lest: Fra småbarns og spedbarns munn har du latt lovsang lyde!

Det stoppet munnen på prestene, som for en gangs skyld ikke tilhørte fariseerpartiet, men var saddukeere. Saddukeerne var de som ikke trodde på noen oppstandelse fra de døde, men bare drev seremoniene i tempelet fordi slik hadde det alltid vært.

Så forlot Jesus dem og dro fra Jerusalem og tilbake til Betania. Der ble han natten over. Du kan jo tenke deg hvor Jesus overnatta.

I morgen er det mandag. Da skal du få høre hva Jesus gjorde nettopp denne mandagen i påskeuka. Jesus satt nemlig ikke stille. Selv ikke i den stille uka.

Victor Skimmeland tok teologi og jobba i kirke, misjon og bistand. Han blogger på preacher.no. MANDAKTen er andakt på mandag. Denne vignetten bruker bloggen på (m)andaktene. Lån gjerne ideen, men husk hvor du fant den. Alle rettigheter reservert. Copyright 2020 © Victor Skimmeland er Preacher.no. Tekstene er ment til allmenn nytte og glede. Ikke-kommersiell bruk er OK om du oppgir fullstendig kilde. Annen bruk? Spør meg.

LIK og KOMMENTÉR >> Denne MANDAKTen Spesial kan du like, dele og diskutere videre på Facebook. Klikk her.